The Dyscalculia Forum
May 21 2013 10:21 PM

Navigation

Login

Username

Password

Not a member yet?
Click here to register.

Forgotten your password?
Request a new one here.

Forum Threads

Member Poll

Do you tell people that you have dyscalculia?

You must login to vote.

Users Online

· Guests Online: 4

· Members Online: 0

· Total Members: 5,990
· Newest Member: sandyminck

View Thread

Print Thread
Getting tested in DENMARK
ert
#1 Print Post
Posted on June 26 2006 12:09 AM

Member

I guess I can start out! I'll write it in English but also in Danish, just in case some Danish people have trouble with English Smile

I was tested in the spring of 2004, by the psychologist Bo Jørgensen. I chose him, because... He was the only one I could find!

He tests people all over Denmark and in Sweden. The test costs 4000 kroner (about 450 dollars). I didn't have that kind of money... So I got him to charge me 350 dollars instead. I know that people have gone to the local social centre to get them to pay, and that they have succeded. So try that!

The test he uses for children (6 to 17) is called WISC III (http://www.nswagt...WISC3.html) and the adult version is called WAIS (http://www.wilder...SWISC.html). The test is not perfect, but will do. He tested everything from my verbal comprehension to my working memory.

It took about 2 hours. He wanted me to do the test in groups, so that I would have to do half one day, half the next - for my sake, he said, so I wouldn't be stressed. I wanted to get it over with, so I did it in one consultation. When it was over, he gave me some "homework", 3 sheets of math on different levels - 3rd grade, 5th grade and 7th grade. Those sheets I did at home. I hadn't done any math for at least 6 years, so I was really freaked out. I had fun though - because I realized that I could do so much more than I had thought. On the 3rd grade level, that is. When I came to the 5th grade level and had to do division and stuff like that, I... Couldn't. On the sheet with assigments for 7th grade, I only finished about 10 out of 60 assignments - simply because I didn't know how to do the other.

I sent the sheets to him by mail, and then I waited for him to correct them, and a week later I was back, to get my "result" - to see if I had this weird learning disabilty or not. I had it. I knew that, of course I did, from day 1 when I heard that it actually existed. But, I wanted it on paper - because I had been alone with this for so long, and it had not been discovered. I wanted proof, that I had been telling the truth when I said that I didn't understand (people around me had always thought it was an act because I did so well in other areas).

So, anyways, it turned out that my IQ in the mathematical area (logic) was in the 80s (100 is normal, 70 is called mild mental retardation). My verbal IQ was 120 something (can't remember the number...). So my math skills were at 3rd grade level - the assigments I had made on that level, were 20% right.

I walked out from his office with a huge smile on my face - not only had my problem been discovered, it had also been discovered that I was above normal in some areas! Wow! Smile

I got a paper with a statement saying what my strong areas where, and what my "weak" areas were. He focused on the positive things, for example he mentioned that my working memory is bad, but that this had meant, that I had gotten the excellent skill of "taking my time" and being sure that what I did was the right thing, instead of just "guessing". Stuff like that. It was about 2 pages long. I can use that to get help, should I ever decide to take math classes. Which I won't, since nothing exists on my level (3rd grade) in Denmark - the lowest option is 9th grade.

He had made some spelling mistakes in the letter, which I had to contact him again, to fix. Didn't want spelling mistakes to ruin other people's chance to take the letter seriously.

His English website: http://www.dys.dk...

Dansk;

Jeg blev testet i foråret 2004, af psykologen Bo Jørgensen. Han har kontor på Rådhuspladsen (jaja, han tjener vel godt!) i København, men tager rundt i hele Danmark og Sverige. Jeg valgte ham, fordi han var den eneste jeg kunne finde.

Testen koster 4000 kroner. Jeg havde slet ikke så mange penge, og det fik jeg sagt, så han tog kun 3000 kroner for det. Sidenhen har jeg hørt fra andre, at de har fået kommunen til at betale for en test hos ham - så kontakt lige dem! Hvis du har problemer med at overbevise dem, så bare send mig en mail - for det har jeg hjulpet med et par gange eller 5 efterhånden.

Testen han bruger til børn fra 6 til 17 år hedder WISC III - voksenversionen hedder WAIS. Testen er ikke perfekt til talblindhed, men det er den bedste der findes i Danmark lige nu. Han testede alt fra mine verbale evner til min arbejdshukommelse.

Det tog omkring 2 timer. Han ville have, at jeg skulle tage testen over flere konsultationer - for min skyld, sagde han, så jeg ikke blev stresset. Jeg ville bare have det overstået, så det fik jeg gjort på én konsultation. Da det var slut, gav han mig nogle hæfter med opgaver på forskellige niveauer - 3. klasse, 5. klasse og 7. klasse. Dem skulle jeg så lave hjemme. Jeg havde ikke lavet noget som helst matematik i mindst 6 år, så var ret skræmt. Men det var sjovt nok, for det gik op for mig, at jeg kunne meget mere, end jeg havde troet. Da jeg nåede til 5. klasses opgaverne gik det langsommere... Og ved 7. klasses opgaverne fik jeg kun lavet omkring 10 ud af 60 opgaver, for vidste slet ikke hvordan jeg skulle lave resten.

Jeg sendte opgavehæfterne til ham med posten, og en uge efter kom jeg så ind til en konsultation igen, for at få resultatet af det hele - WAIS og hæfterne. Selvfølgelig var jeg talblind, det vidste jeg godt, lige siden jeg først hørte ordet (for det havde jeg jo altid kaldt mig selv). Men jeg ville alligevel testes, have det på papir, for havde jo gået rundt alene hele livet med den her totalt misforståede ting.

Det viste sig, at min matematiske/logiske IQ lå omkring de 80 (100 er normal, 70 er let retarderet). Min verbale IQ lå omkring de 120. Mine matematiske evner lå omkring 3. klasse (havde lavet omkring 20% rigtigt på det niveau).

Jeg fik et brev med informationer omkring mine svage og stærke sider. Han fokuserede meget på de positive - for eksempel sagde han at min arbejdshukommelse var langsom, men at det betød, at jeg havde udviklet en evne til at tage tingene stille og roligt, og derfor næsten altid lavede tingene rigtigt, hvis jeg bare fik tid. Ikke på det matematiske område dog. Brevet var omkring 2 sider langt. Jeg kan bruge det til at få hjælp, hvis jeg vil læse noget der kræver matematik - men det vil jeg ikke, for så skal jeg starte fra punkt 0 (1. klasse), og man kan jo kun starte på 9. klasses niveau i Danmark.

Han havde lavet et par stavefejl i brevet, som jeg kontaktede ham for at rette - ville ikke have at de skulle stå i vejen for, at andre ville tage brevet seriøst. Hans danske hjemmesider;

http://www.dys.dk...
http://psykologco...
Edited by ert on June 26 2006 12:38 AM

http://www.facebook.com/mettechristoffersen
Jump to Forum: